Door de politie in beslag genomen spullen verdwijnen veel te vaak volledig uit beeld voor de eigenaren. Volgens de Nationale ombudsman, die daar onderzoek naar deed, belanden spullen in “een soort zwart gat”. Onbehoorlijk, vindt Reinier van Zutphen.

“Je weet niet waar het voorwerp is en wat ermee gebeurt. Soms is het verkocht of vernietigd zonder dat je dat weet”, aldus de ombudsman.

Mensen moeten meer informatie en betere rechtsbescherming krijgen. Dat is nu onvoldoende geregeld. “Burgers weten vaak niet dat zij bij de rechtbank beklag kunnen instellen tegen inbeslagname of dat zij bijvoorbeeld hun kenteken moeten laten schorsen als een auto in beslag is genomen. Voertuigverplichtingen, zoals een verplichte APK-keuring, lopen anders gewoon door.”

Ook de informatie-uitwisseling tussen de politie, het Openbaar Ministerie en Domeinen (waar de spullen worden opgeslagen) moet beter. “Er is geen registratiesysteem waarin het in beslag genomen voorwerp van begin tot eind gevolgd kan worden, vergelijkbaar met een track-and-trace-systeem bij pakketbezorging. Daardoor is het nu voor de betrokken instanties ook niet altijd duidelijk waar een voorwerp is”, aldus de ombudsman.

De drie instanties hebben toegezegd met de aanbevelingen aan het werk te gaan, aldus de ombudsman.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl